lördag, oktober 28, 2006

Hela sanningen om Tolgfors

Det var bara en tidsfråga, naturligtvis, innan nån skulle gräva fram the shit om de nya ministrarna. Hakke snackar har mer än någon vill veta om nye handelsminister Sten Tolgfors på Örebro-bänken.

Örebro minsann. Örebro???

När jag var liten kom Sten från Åmål, precis som jag själv. Han var också lärarbarn precis som jag. Däremot är han född året efter mig, och eftersom jag dessutom gick i klassen med de födda året innan såg jag honom nog som en liten pojkvasker. Fast jag vill minnas att jag ändå spelade mot/med honom i någon idrott. Det kan ha varit handboll (i Karlbergsskolans A-hall), bandy (på Kotorget vid Södra Skolan) eller möjligen pingis (som fritt valt arbete, senare omdöpt till fria aktiviteter, i Åmåls församlingshem under ledning av kyrkoherde Tore Nyrén).

Stens pappa Sture Tolgfors var min SO-lärare på Norrtullsskolans högstadium. Sture var med i ett ompa-ompa-band (vars namn jag glömt) tillsammans med några andra lärare (jag minns bara Björknell). En gång på en SO-lektion under den mörkare halvan av året insåg han att vi behövde muntras upp, och avbröt lektionen för en sångövning.

Han delade in oss i grupper och lät oss sjunga följande fyra stämmor. Först fick vi sjunga en stämma i taget, sedan alla tillsammans:

1. Zum Gali-gali-gali Zum Gali-gaaali
2. Gummiguttaperka-galoscher från Kongo
3. På tisdag, på torsdag, på tisdag, på torsdag
4. A-a-a-a A-a-a-a Aaaaa

Mr Clean. Om nu inte galoscherna från Kongo kan räknas in under nån hatbrottsparagraf. Och att välja pingis som fritt valt arbete ligger ju kanske inte i linje med hans skolpolitik idag.