söndag, december 31, 2006

Svenska stödet till jihadisterna i Somalia

Fuad Mohamed Qalaf

Fuad Mohamed Qalaf (stavningen varierar) är chef över utbildningsdepartementet i Islamiska Domstolarnas Förbund i Somalia. Han har enligt tidningsuppgifter svenskt medborgarskap, och ska ha bott i Sverige i 10 år, och fungerat som imam vid en moské i Stockholm.

Qalaf är en av dem som utmärkt sig genom att uppmana till heligt krig, jihad, mot dem som motsätter sig det islamistiska försöket till maktövertagande i Somalia. SomaliNet rapporterade om ett massmöte i slutet av november, där Qalaf kungjorde det övergripande utbildningspolitiska målet:
"Jag lovar att när kriget bryter ut, så kommer inga skolor eller universitet att vara öppna. Alla lärare och docenter och annat folk kommer att delta i Jihad mot Etiopien. Även en gift kvinna skulle ansluta till det heliga kriget utan att be maken om lov för att stå emot fienden", sa Sheik Mohamed Qalaf citerandes koranverser om Jihad. "Jag vill varna er för de otrogna. De otrogna vill ockupera vår huvudstad. De otrogna vill förnedra muslimer. De otrogna vill beröva våra kvinnor slöjorna, så ni borde ansluta er till Jihad tills den sista av er är död."
(min övers.)
Studenterna skulle Qalaf sätta i träningsläger, hotade han när det var tal om att sätta in fredsbevarande trupper i Somalia. Studenterna skulle tränas för att kunna delta i det heliga kriget mot de utländska fredsinsatserna.
"Det är inget fel med vår plan att träna studenter," sa Islamistiska företrädaren Fuad Mohamed Kalaf till AP. "Massor av världens länder har såna övningar."
(min övers)
Den drygt trettioårige Qalaf har inte nöjt sig med att beordra sina egna underlydande att bedriva heligt krig. Qalaf uppmanade i höstas somalier i hela världen att flytta till Somalia för att hjälpa till i Jihad, vilket SomaliNet skrev om.
"Jag uppmanar alla somalier i de otrognas länder att flytta till hemlandet Somalia med barn och familjer", sa Sheik Fuad som har svenskt medborgarskap, och tillade att han aldrig kommer att återvända till Sverige.

Sheik Fuad Mohamad Qalaf, som är i trettioårsåldern och har bott i Sverige i 10 år där han varit imam i en stockholmsmoské, sa att det är väldigt dåligt att bo i de otrognas länder eller i västvärlden. Han själv har flyttat från Sverige med sin familj, och vill avråda andra somalier i Europa från att bo kvar.

"Jag ber alla somaliska muslimer i västerlandet om två saker. Först, att ansluta till Jihad för att skydda landet från en yttre fiende. Jihad betyder försvar för den islamiska religionen och kamp mot korsfararna. I andra hand, att flytta barnen från de otrognas länder. Det är den yttersta förlusten att leva i ett icke-muslimskt land. Också ber jag om att ställa egendomar till förfogan för islams försvar."
(min övers.)
Somalier i exil har hörsammat bönerna om stöd. Inte minst svenska somalier.

Svenskar besöker islamistledaren Sharif Sheik Ahmed

I oktober besökte en delegation om fem svensksomalier Mogadishu, och överlämnade 7.000 dollar till Islamiska Domstolarnas Förbund. Svensken Ahmed Sadaaq sa till SomaliNet att han med egna ögon sett förändringarna i den somaliska huvudstaden som Islamisterna fått till stånd, och att han välkomnade islamisternas insatser.
"Det är glädjande att se fred och säkerhet i Mogadishu, och även att se hamnen och flygplatsen i full funktion", sa han. "Det var otroligt att jag och mina utländska vänner kunde landa på den internationella flygplatsen i Mogadishu för första gången på 16 år - tack vare Islamiska Domstolarna."
(min övers)
Islamiska Domstolarnas Förbunds egen webbplats skrev en lång artikel med många bilder vid tillfället för donationen. Tyvärr finns den inte översatt. På bilderna kan man se svenskar frottera sig med Sharif Sheik Ahmed, mannen som fram till det islamistiska styrets fall den 28 december ledde Islamiska Domstolarnas Förbund.

Ingenting av ovanstående är omskrivet i svensk press. Varför vet jag inte. I grannlandet Norge har Dagbladet just uppmärksammat det norska stödet till Somalias heliga krigare. Och själv har jag tidigare i höstas uppmärksammat donationen.

Men det är väl som det brukar vara med Afrika i våra medier. Inte ens globalt jihad och svenska pengars koppling till internationell terrorism kan göra negrerna intressanta i en svensk redaktörs ögon.