måndag, augusti 04, 2008

Mitt sommarlov

Ursäkta att jag nämner något om jobbet, men det här kan inte passera obemärkt, trots att jag faktiskt är ledig den här veckan.

Maria Abrahamsson är ju redaktionens starkaste varumärke, och brukar vara den som läsarna känner till bäst när man mäter sånt. Jag själv hade lite tur i början av sommaren, och nominerades av tidningen Resumé till landets tolfte "bästa och mäktigaste åsiktsmaskin", med motiveringen att jag var "Svenskans mest intressanta röst". Och i somras skrev Expressen att jag var sjätte viktigaste journalisten i Almedalen.

Men dagens listning slår nog allt. En kollega pekas ut av Aftonbladets Fredrik Virtanen som veckans

BABE. Paulina Neuding, ledarskribent på Svenska Dagbladet. Årets vikarie.
Rakt in i historieböckerna. Jag hoppas någon skriver in det i Wikipediaartikeln. Välförtjänt hursomhelst, inte minst efter artikeln om medeltida häxerier. (Eller har nomineringen något att göra med att Virren jobbat mycket med Richard Slätt?)

Förresten. Jag vill minnas en t-shirt på åttiotalet. "All this - and brains too!" Den går tydligen fortfarande att köpa.