måndag, december 13, 2010

Med Guillou i radion

I eftermiddags debatterade jag, för tredje gången i år, med Jan Guillou, denna gången i Studio Ett i P1, om självmordsbombaren och terroristlagstiftning.

"Jan Guillou, journalist och författare och Per Gudmundsson, ledarskribent Svenska Dagbladet."
Argumentet utgick ifrån Guillous text i Aftonbladet idag. Guillou menade, enkelt uttryckt, att det stora hotet är det hot mot demokratin som terrorlagarna medför – enligt Guillou är dessa rasdiskriminerande och provocerande. Jag påpekade att Guillou genom hela sin karriär förringat problemen med terrorism. För ovanlighetens skull gick jag även till attack en smula, vilket ledde till att Guillou menade att jag smutsade ner en viktig debatt med personangrepp.

Det skulle han aldrig nedlåta sig till, antar jag.