onsdag, maj 04, 2011

Visit Sweden

(Efter att detta inlägg publicerats har Visit Sweden klargjort att de inte har placerat någon annons på Arabnyheter – annonsen torde ha kommit dit på sajtens eget initiativ. Se nedan.)

Man kan tycka bu eller bä om var Visit Sweden, som ägs av Näringsdepartementet, väljer att annonsera. Sajten Arabnyheter är som vilken arabisk nyhetsförmedling som helst – fast svensk, delvis svenskspråkig och med visst fokus på svenska frågor. Vilket innebär att den har artiklar som relativiserar förintelsen, förminskar terrorism och liknar det vid "motstånd", driver kampanj mot den judiska staten Israels rätt att existera samt, förstås, kallar undertecknad för ärkesionist och råtta. Många annonsörer skulle kanske annars rygga för artiklar av och med radarparet Lasse Wilhelmson och Mohamed Omar; yttrandefrihet betyder ju inte att man behöver stödja alla åsikter ekonomiskt.

Men så här ser ju en stor del av världen ut, och ska staten locka arabiskspråkiga turister med visst Sverigeintresse så är det kanske till sådana sajter man hänvisas.

Hur som helst kan det bli väldigt komiskt, som när annonsen för Visit Sweden placeras bredvid nyheten om flygplanskaparen Leila Khaleds besök i Sverige. Det är nästan så att man tror att annonseringen fungerar (tills man minns att det är svenska skattebetalare som tagit notan för PFLP-terroristen).



Uppdatering torsdag:


Mejl från Visit Sweden:

"Hej,

Jag såg ditt inlägg om att VisitSwedens logga är synlig på webben ArabNyheter. Vill bara berätta för dig att loggan där inte är en annons från vår sida, utan den måste ha kommit dit på sajtens eget initiativ. Så jag skulle uppskatta om du kunde korrigera din text utifrån dessa fakta.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,

Bitte Olsson
Informationsansvarig VisitSweden"
Den som vill ha egna banners/widgets från Visit Sweden kan hämta dem här.