söndag, november 04, 2012

Säljer ut

Under de senaste veckorna har mitt skrivande på SvDs ledarsida primärt rört svensk inrikespolitik. Några specifika frågor har intresserat mig mer än andra. Lanseringen av Stockholmssossarnas skuggbudget fick mig att fördjupa mig en smula i frågan om a-kassan. Först skrev jag om "Socialdemokraternas försäkringsbedrägeri", därefter visade jag att "Socialdemokraterna ligger stadigt på släp" för slutligen hacka även på finansministern i ett liknande ärende: "Varför har Borg a-kassan som mjölkkossa".

Valfriheten i välfärdssektorn fortsätter att vara ett stort ämne, varför jag skrev att "Det fortsätter att spöka för Löfven", med halloweenreferenser och allt.

Annars närmar sig det amerikanska presidentvalet, vilket uppmärksammas i "Skratta lagom åt USA:s dummaste kampanjer" och "Tusen varmkorvar till Obama".

Och lite annat smått och gott.

Mina skriverier ger ibland avtryck och reaktioner. Således har jag kritiserats på Aftonbladets kultursida där man ju gärna skriver om allt annat än kultur. I detta fall rörde det mitt "försvar för rätten att göra vinst på barn, sjuka och gamla".

Mina mer kulturartade texter får även de liv, men det intresserar förstås inte kulturleninisterna på bladet. Men Radio Sweden snappade upp en bit i sin fantastiskt roliga kulturnyhet "Swedish punk finally sells out".  

Ett utdrag:
"Peter Kagerland says that this time in Swedish music history is important: "before punk, there was very little "tough rock" in Swedish. More like prog rock, bands like Nationalteatern and Motvind. 
And the author also says that the punk and synth groups had high ambitions. They often had a lot of political and artistic content in their lyrics. 
But writing in the conservative newspaper Svenska Dagbladit, editorial writer Per Gudmundson says that it is wrong to see the punk and synth music as something inherently connected to the left. 
He quotes a survey from the book itself. An academic polled 300 punk musicians about their family background. While 20 percent say they come from a working-class background, 29 percent reported themselves as coming from the upper middle class. 
Which leads Per Gudmundson to say that, while punks may have famously written songs opposing social injustice, punk itself was possible due to Sweden having a rather well-off middle class."